Tilbake til case-studier
Inkassoregisteret
Et norsk fintech-selskap som leverer oppdatert og omfattende informasjon om personlig gjeld.
Tilbake til case-studier
Inkassoregisteret
Et norsk fintech-selskap som leverer oppdatert og omfattende informasjon om personlig gjeld.
OPPNÅDDE 10-GANGER I BRUKERVEKST.
1000 % ØKNING I DOKUMENTFLYT I SYSTEMET.
LANSERTE OVER 100 NYE FUNKSJONER PÅ BARE SEKS MÅNEDER.
UTVIKLET EN TYDELIG OG TILPASSELIG KODEBASE FOR FREMTIDIG SKALERING.
OVERGIKK INNTJENINGSPROGNOSE TIDLIGERE ENN PLANLAGT.

FRA TUSENVIS AV E-POSTER TIL SØMLØS API-SYNKRONISERING

Å ha gjeld kan være en utrolig stressende opplevelse. Inkassoregisteret, et norsk fintech-selskap ledet av Luksusfellen-profilene Lene Drange og Hallgeir Kvadsheim, så en kritisk utfordring: Det var mye jobb å håndtere personlig gjeld. Selv med støtte fra NAV var gjeldshåndtering en grunnleggende vanskelig oppgave. De måtte slite med hundrevis av inkassoselskaper for å håndtere individuell gjeld - en tidkrevede og feilrik prosess.

Inkassoregisteret valgte derfor å inngå partnerskap med KOIA for å gi NAV-ansatte en integrert gjeldshåndteringsplattform for å hjelpe folk med å håndtere gjeld.

FORRETNINGSUTFORDRINGEN

Se for deg at du har en visjon om et automatisert gjeldsregister som kan påvirke tusenvis av mennesker positivt og effektivisere det offentliges arbeid, men du blir stoppet av en teknologibarriere.

Visjonen krevde å overvinne betydelige tekniske og logistiske utfordringer, som integrasjoner, juridisk compliance og datasikkerhet. I tillegg ønsket Inkassoregisteret å kunne kontakte mer enn 70 gjeldsinnkrevere på vegne av brukerne, der noen gjeldsinnkrevere krevde API-kall, og andre krevde e-post. Håndtering av e-postvolum og prosessering av PDFer med håndskrevne notater la til et ekstra kompleksitetslag.

Men i KOIA elsker vi utfordringer.

LØSNING

Tilnærmingen vår var helhetlig: Vi forbedret kodebasen, segmenterte appen for enklere administrasjon, forbedret brukergrensesnittet og rullet ut applikasjonen til mobil for økt tilgjengelighet.

Fokuset vårt var på å:
Utvikle en MVP for å samle verdifull data og feedback.
Lage en robust og tilpassbar kodebase - vårt eget teknologiske LEGO-sett som var klar for alt.
Bygge en sikker plattform for å beskytte personvern og sensitive data.
Forbedre brukergrensesnittet for å gjøre det mer intuitivt og brukervennlig.
Legge til verdifulle nye funksjoner for å fasilitere forretningsvekst.

PROSESS

TEKNOLOGI I PROSJEKTET
PROSJEKTORGANISERING
Jira
Confluence
Front-end languages and frameworks
TypeScript
React
Next
MaterialUI
Back-end
Java & Node.JS
ExpressJS
NX
KODE-REPO OG SKYTEKNOLOGIER
AWS Cloud
GitHub
S3
MariaDB
Steg for steg tilpasset vi tilnærmingen vår for å utvikle løsningen fra en grunnfunksjonalitets-MVP til en avansert, fullautomatisert virksomhetsløsning:
Testet kjerneantakelser gjennom en enkel MVP, basert på et semiautomatisert system for å håndtere e-postkommunikasjon med gjeldsinnkrevere.
Initierte dialoger med gjeldsinnkrevere om fordelene med API-integrasjoner for å illustrere effektivisering av tid og ressurser.
Driftssatte et standardisert API for å strømlinjeforme datautveksling og kutte ned manuelle prosesser.
Assisterte Inkassoregisteret i å raffinere produktuviklingsstrategien ved å skifte til smidige prosesser og robust kodebasehåndtering.
Oppgraderte fra MVP til en fullautomatisert virksomhetsløsning etter å ha fått validert systemets effektivitet og verdi.

NØKKELRESULTATER

Videreutviklet MVPen til programvare av produksjonsstandard, og gikk over fra en enklet omfattende back-end til en modulbasert mikrotjenestearkitektur som forbedret smidighet og fremtidig utviklingspotensiale.
Forbedret front-end ved å introdusere dedikerte brukerapplikasjoner og et admin-panel.
Strømlinjeformet datauthenting ved å impplementere et automatisert system for tolkning av PDF-innhold.
Etablerte et direkte API for gjeldsinnkrevere, og skapte dermed en overgang fra å sende over 100 e-poster per bruker til et effektivt og automatisert sakshåndteringssystem.
Definerte tydelige roller og tilganger i systemet for sikkerhet og ryddighet.
Styrket systemets integritet gjennom forbedrede sikkerhetstiltak og kontinuerlig overvåkningsprotokoller.
Integrerte mot flere norske nasjonale databaser for å sikre effektiv innhenting av kundedata.
Sikret dataoverføring og brukerautentisering gjennom implementering av BankID.
P.S.: Det er ikke hver dag fintech-selskaper har muligheten til å ha en så håndfast påvirkning på folks liv. Vi er stolte over å spille en rolle og bringe teknologisk ekspertise og innovative løsninger til torgs i partnerskapet med Inkassoregisteret.

Let’s Explore What we can do together

Contact our representative
Wojciech Kostrzak | Co-CEO
sales@koiasoft.no